tisdag 7 september 2010

kväll och förvåning

Ja då har jag funderat ett par dagar och mycket har såklart hänt sedan dess!

Min förra skrivklåda avslutade jag med att jag skulle fortsätta om Ältafestivalen och kvällen och den var egentligen ganska tråkig för min egen del - tur var väl det...Jag förstår mig ju inte på den typen av musik som spelas där utan tycker mest att det bara låter och låter högt!

Något som jag förvånas över och gjorde även förra året är att detta är ju en totalt drogfri tillställning -nolltolerans och
- ÄNDÅ står det vuxna personer precis utanför staketet och dricker alkohol
- ändå försöker en del föräldrar kliva in genom inpasseringskontrollen där alla , verkligen alla ska blåsa i alkometer med orden men ...jag har ju bara druckigt ett, (nja) glas rödvin till middagen
- ändå försöker ASKALASPACKADE "Berra" och hans polare "Olle" komma in fast de inte ens behövde blåsa i alkometern, fast de var så fulla så de fattade NOLL och ingenting
Jag ledde bort "Berra" och han skulle leta efter sin cykel så: Det är lungt lilla gumman, jag ska cykla hem...
Jag kan meddela att det gick inte något bra, han hittade tack och lov inte sin cykel!

Varför respekterar inte de vuxna -riktigt vuxna att det är ett spiknyktert ställe som festivalen är på?

Tänk de ELDSJÄLAR som gör ett sånt MEGA MEGA jobb och ordnar detta underbara arrangemang som glädjer så många och så kan en liten liten sekund göra att någons framtid kan vara skakig!

Sekunder
-Sekunder kan vara skillnaden mellan liv och död
-Sekunder kan vara skillnaden mellan att få en spark i huvudet när du ligger ner eller bli räddad av att det finns många vuxna och en GOD MODIG kompis nära dig...
I lördags kväll vid 22.40 så blev en 14 årig kille helt plötsligt omkullknuffad och fick en spark och därefter spotades han på när han låg på marken - av andra killar i ungefär samma ålder
Han räddades av sin vän , också 14 år som kom emellan men såklart fick sig en ordentlig spark han med och då kom de vuxna på platsen till undsättning och efter det blev jag inblandad!
Tack och lov att det inte blev värre yttre, just det YTTRE skador än det blev...
Men sen då vad händer sen då med alla tankar känslor rädlan ångesten - hur lång tid tar det att läka de inre såren, det går men det kan ta lång lång tid
Jag hoppas att det inte kommer att förfölja dessa två unga killar allt för länge, vi som jobbade där och då vi tog hand om dom efter vår bästa, bästa förmåga och dom var så chockade så chockade men jag tror att dom har goda förutsättningar att kunna komma hela ur detta efter alla kommande polisförhör eventuell medling eller rättegång.
Det finns bra stöd och hjälp att få när man som ung blivit utsatt för ett brott, eller flera brtt som dessa killar
Vi som jobbade då - gjorde så gott vi kunde och vi "kunde" det bra, Tack Emon -bästa bästa Emon som jag följt ända sedan du och Sandra tultade runt på dagis och som jag utbildat flera gånger på Andys i Första hjälpen och HLR och Tack du kvinna som jobbar på Kryddan här i Tyresö, vi som aldrig hade träffats men ändå jobbade så himla bra ihop, vi var ett TEAM och TAck Malin för att du också var i faggorna och fanns där!Och nu, just nu ska jag åka till mitt nästa möte med de 2 grabbarna för uppföljande krissamtal och jag tror på som , jag tror att dom kommer hela ur detta och kommer att bli goda förebilder för nästa generation unga som deras förövare tyvärr inte är just nu MEN om dom också får rätt hjälp och inte bara blir stjälpta kanske också framöver kan vara goda förebilder för någon framöver!

Var rädd om nära och kära -det händer -det som aldrig händer...Gå en utbildning -lär dig vara en god medmänniska och rädda liv

Carina