måndag 6 september 2010

Ältafestival dag och sedan Ältafestival kväll - i nästa inlägg


Ett år går fort



Så var det dags igen -att packa bilen med dockor och bilder broschyrer samt väskan med sjukvårdmatrialet om det blir ett skarpt läge samt Hjärtstartaren




Några små insatser, omplåstringar samt getingstick som jag pysslade om och kollade så det inte var någon allergireaktion på uppsegling efter sticket av den slöa septembergetingen...

Dagen var väldigt trevlig och det blev många spännande möten. Det som gladde mig väldigt mycket är att många både yngre barn tonåringar samt vuxna var väldigt intresserade av hur man gör första hjälpen exempel om någon har satt i halsen och hur man gör HjärtLungräddning, vi tittade också på hur Hjärtstartaren fungerar och pratade om "de första viktiga minutrarna"










Om någon behövde plåstras om så kunde de få tröst och en puss av sjukvårdsvovven Astrid som tål att ta emot tårar i sin päls...


Här en intresserad besökare som får information och Astrid håller koll på omgivningen!












Fyra brudar i bild! Ja FYRA !

Astrid, nere till vänster , jag , Sandra och Ann-Sofi





Barnolycksfallsväskan syns litegrann i bilden också









Patrik Peterson nr 19 Älta P -93-94


I ishallen - som jag för övrigt inte hade varit inne i tidigare fast den byggdes -03 (osäker) var det turnering för Pojkar 93 94 och Joakims lillebror Patrik spelade i Älta.


Ann -Sofi (Patriks mamma) hade hand om sjukvårdsväskan i ishallen men när jag var där inne så var det en kille som gjorde sig illa så då blev det sammarbete för oss två och eftersom jag har mer erfarenhet blev jag den behandlande och A-S som hjälpte mig, superbra!


Vad bra det är med 4 händer istället för 2 och 2 hjärnor istället för 1 och vad skönt det är att ha någon att bolla tankar med istället för att fundera själv - sammarbete det är bra!

Killen - hade fått en hård puck rakt på fotledsknölen så foten svullnade upp och han hade ONT!


Det blev kyla -linda hårt i 20 minuter -värktabletter - släppa på lindan -kolla hur det verkade - kyla linda hårt och skicka kille med pappa till sjukan för bedömning!


Omöjligt att se på plats om det blivit en liten spricka eller så , därför behövdes ett sjukhusbesök tyckte vi.


Fick sms sedan från killen att det var ingen spricka så han fick åka hem och hade fortfarande väldigt ont men tackade så för vår omtänksamhet och braiga hjälp!

Kul, när en 16 åring uppskattar omtanke och omsorg! :-)





Patrik i halvlek -skulle kunna varit storebror Joakim, dom är SÅ lika varann just som Joakim såg ut när han spelade ishocky

Det är läskigt vad dom är lika bröderna Högberg -Peterson!


Jag ska leta upp något kort på Joakim när han är 16 år och fråga om jag får lägga in det bredvid Patrik så får ni se själva, men det finns ju några som kan intyga redan nu - Ann-Sofi - Anneli -Sandra - Joakim själv mfl som läser som känner familjen... :-)




Såg föresten fadern till gossarna igår med sin "nya" en av alla hans nya under årens lopp och oj , det var länge sedan han och jag var ihop, närmare bestämt drygt 20 år och jag säger :JÖSSES, vart hade det där mörka tjocka håret tagit vägen? Det som fanns var grått och snaggat och så var det "snibbar" uppåt i pannan... Jo , vi har sett varann och vi har pratat på 21 år men inte på 2-3 år nu och jag kan lungt erkänna att det gör inte mig något alls faktiskt!


Jag tycker det var bra att han i vart fall bryr sig om ett av sina barn även om det bara är i ishockeyn men det är alltid något och det är bättre än inget!

Ja, det var ju FESTIVAL också med massor av uppträdanden...bland annat : ABC du är mina tankar D E F det bultar och bankar... ANNA BOOK
Jag måste erkänna att hennes musik gör så att jag får lust att dansa och nu är jag nyfiken på om hon kommer att vara en av artisterna i melodifestivalen - hon sa igår att hon har årets bästa bidrag... Vi får väl se
Mer om festivalen i nästa inlägg - jag funderar... vad är det som gör förövaren till just förövare och hur är man funtad när man ger sig på en 14 åring och fortsätter förnedra när en person redan ligger?
Funderingarna skrivs ner - följ dom gärna och fundera med mig!
Var rädd om nära och kära- det som aldrig händer händer närmare dig än du tror!
Gå en utbildning hos Första hjälpen Älta - så du vet hur du ska hjälpa den som behöver!