måndag 13 september 2010

Höst

Sitter med tvn på och datorn i knät...
Tittar ut och det är mörkt och regnigt där!
Ur mörkret kommer ljuset, så är det för mig i vart fall -hur jobbigt saker och ting än må vara så har jag en förmåga att alltid landa på fötterna likt en katt som landar på sina tassar...
Idag har jag sålt 2 kurser och skickat några offerter, i helgen deppade jag över den mera osäkra ekonomin att inte ha en anställning till lånen och avgiften för föreningen men...det löser sig alltid!
Men vad katten, jag har ju inte haft en anställning tidigare och har nu haft det över sommarmånaderna och konstaterade att det är bättre för mig att vara egen företagare och frilansa som timmis lite här och där så då så...

Samhället - talade idag med en väninna som berättade om en flicka 15 år i en annan stad som stukigt hemifrån och varit borta i 1½ vecka,,givetvis polisanmälde föräldrarna detta och de hade sina aningar om vart flickan var, socialtjänsten blev även de inblandade när flickan sedan hittades och placerades på ett OLÅST behandlinghem som hon givetvis drog ifrån!
Nu säger socialtjänsten att de ska utreda familjen och att "sånna" flickor kan vara borta någon månad innan man börjar göra något!

SÅNNA flickor -utreda familjen?
För bövelen flickan är borta, skickar ett sms till mamma då och då och skriver jag mår bra men om du letar efter mig drar jag till en annan stad!!!!

UTREDA FAMILJEN - en helt vanlig familj med skilda föräldrar där pappa nyligen fått ett nytt barn, båda föräldrarna tar hand om barnen efter bästa förmåga, inga drog eller alkoholmissbruk, inga ekonomiska problem, båda har varsin bostad, liteolika regler i de olika hemmen -strängare hos pappa för just den unga dam som "rymt" men helt helt vanliga föräldrar

HUR tänker samhället? De fick tag i flickan , som de hade satt ett LVU = Lagen om Vård av Unga på men lät henne dra från ett olåst behandlingshem fast båda föräldrarna flaggade för att detta komer inte fungera -vi behöver hjälp nu,nu, nu,nunununununu....

JAG känner igen detta på något vis :-( För 10 år sedan ringde jag socialtjänsten många många gånger....Jag var orolig för min älskade son, klarade inte att ta tag i allt själv då jag dessutom var så handikappad, whiplashskadan och inte fixade något själv men socialtjänsten -Gudrun sa :du klarar detta själv Carina , du är ju så duktig, du ska se att det går bra...

Några månader senare då jag inte sov, eftersom jag var utom mig av oro då en person INTE hade kommit hem den tiden personen hade fått som "komma hem" tid och inte gick att få tag på, ringde det på dörren mitt i natten och där -DÄR och DÅ -då kom samhället in DÅ det redan hade hänt och pågått länge det jag hade bett om hjälp med så , så väldigt länge UTAN att få någon som helst hjälp med!

Varför är det så,ofta - inte alltid, att det måste hända något innan man kan få någon hjälp?

Jag hoppas, hoppas innerligt att familjen jag också känner där i en annan stad slipper dela mina jobbiga erfarenheter som jag haft de flesta av de dryga 10 åren sedan jag bad samhället om hjälp och stöd men inte fick det...förens det var på tok försent att nå fram och få till en förändring i tankar och beteende hos den som började strulet som en lätt ledd ung person!

Var rädd om varandra - gå en utbildning hos Första Hjälpen Älta -Lär dig rädda liv