torsdag 23 september 2010

Leende

I dag så vrålstartade jag dagen med att åka till Birgitta i Sofieberg -Trollbäcken och promenera och vännine tjattra i en timme innan det var dags för mig att åka hem och så växla om för att åka in till Söder och gå på samtal hos FMN -Föräldraföreningen Mot Narkotika.
Jag önskar ju helst av allt att jag inte skulle behöva komma dit på samtal men detta var mitt andra samtal och den kvinnan jag går hos har jag verkligen fullaste förtroende för!
Hon känns som en mycket klok kvinna och kan även delge mig hur det var när hennes son missbrukade och deras historia hur hon blev frisk från sitt medberoende och hur sonen därefter även han kunde VÄLJA att bli fri från sitt missbruk!
Idag fick jag ord ifrån henne som jag verkligen har tagit in och ska jobba efter framöver för hela familjens skull!
Efter mötet så bestämde jag mig för att hitta en Nordea bank och gå och sätta in pengar till företaget - det var lättare tänkt än gjort!
- Hur svårt kan det vara... att hitta Nordea, frågade lite och fick förslag gå till Katarina bangata och götgatan, jaha, jag travade iväg dit för att hitta : Vi har stängt under renoveringen -ring kundtjänst.... Går det att sätta in pengarna jag har i handen via telefonens kundtjänst montro??
Blev sedan hänvisad till Postens Företagcentrum i andra änden på detta huset - jaha , tog apostlahästarna dit en Nej , vi tar inte emot några insättningar men följ Folkungagatan några kvarter så finns Nordea--min vandring på söder gick vidare och fann ett proppfullt bank kontor med hur många nummer som helst före mig!
Bara att slå mig ner och plocka fram tålamodet...men -därkom en bekant i ambulansuniform -grönklädd - en gammal kollega från Haninge stationen som jag kännt i många år genom arbetet!
Åh vad kul attträffa honom, han är 60 fyllda och såg så fräsch ut, det var kul att se!
Hans förra kollega som nu gått i pension för några år sedan var min handledare på min ambulans sjukvårdutbildning -praktiken gjorde jag på Haninge brandstation i 7 veckor och det var med den mannen som nu gått i pension - har mina år gått så fort????
1987 var året jag bytte yrkesbana
Honom som jag mötte på banken idag mötte jag och Joakim uppe på ett flygplan när vi flög till Grekland -96, Dom hade bokat ett specialhotell -ett bra, med pool och bra läge och vi hade en sista minuten resa.Vi pratade på flygplatsen och sa att vi ses. När vi blev uppropade i bussarna så hamnade vi på samma hotell som dom , vi fick ett superbra rum och var helnöjda!Dom bytte rum 2 gånger och i det sista var det på samma plan som poolen men där gillade kackelackorna att vara -Joakim och min kollega jagade dom med hårspray och hade himla roligt ihop!
Vi var även med honom och hans sambo och åkte bil runt ön, fantastiska människor att umgås med!
Åhhh, nu längtar jag efter en utomlandsresa till solen...

Efter bankbesöket strövade jag tbx mot medborgarplatsen och gick och filosoferade och då
Där och Då tittade jag upp mot dem jag mötte och log hejjande och så kom nästa person och det var Clarie Wikholm och jag log glatt och hon också och sa hej...
Trevligt när människor är trevliga och hon som är "kändis" men ändå verkade så trevlig det gjorde mig glad...

Glad- det blev jag när jag där mitt på Folkungagatan hittade en affär med vykort böcker och mitt i pricken kort Jag älskar dessa vykort med tänkvärda ord på!
Det är nog någon mening med allt tror jag, tog ett kort där och på det står det :
Det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger
Det känns ju som om det är en smula motvind i mitt liv just nu men det betyder nog att det är bara att kämpa på...

I denna underbara butik så finns det även smycken och just inkommet väldigt många fina av märket Astrid&Agnes! Jag var ju bara TVUNGEN att köpa ett armband som jag föll för direkt -tyvärr var priset dyrt och inte anpassat för mig som borde hålla i mina pengar och inte , inte slösa...men jag var tvungen, det var som gjort till mig!



I butiken med alla kloka ord så stod det uppe på väggarna olka budskap och ett fastnade jag för , för så brukar jag göra utan att ha tänk till i "dom"banorna, där stod:



Om du möter någon som inte har ett leende - ge honom då ditt...



Klockrent tycker jag:-)

När jag är ute och går med Astrid så brukar jag le mot dem jag möter och ofta säga hej och vad händer då:Jo ett leende tillbaks och ett hejsan...

Astridpromenad & skvallertjatter...

Jag hann bara innanför dörren så ringde Madde mig och var i Tyresö så vi bestämde var vi skulle mötas och så tog vi en promenad med vovven och jag passade även på att sätta upp några lappar om mina kurser - nytta med nöje

Vänskap...Det är så kul,Madde och jag jobbade ju ihop på ambulansen och gick på 20 veckors ambulansförar utbildningen i Södertälje tillsammans.Sedan har vi ju följts åt när vi jobbat på ambulans centralen och sedan blev det att vi hade mindre kontakt när jag jobbade ute på Värmdö.

Nu när vi ses efter flera år så är det som om vi jobbat ihop igår och tar vid och tjattrar , fnittrar och är kvar i samma spår som då!Häftigt!

Vi tog även en fika i Centrum och då sprang jag ihop med Ebba -Ebbas värld så vi bokade in ett möte nästa vecka...

Nya vänner kan det ibland på något konstigt sätt bli lika dant med, man bara känner att det här är en person jag synkar perfekt med och så är det för mig med Åsa...bästa bästa Åsa! Det är så lättsamt att vara med dig och så är ju Norrlandsdialekten så härlig..bara det!









Här sitter Åsa i mitt kök och jobbar och jag satt i vardagsrummet och jobbade och fick massor gjort, kul att ha en "arbetskompis" även om det vi gjorde var totala motsatser till varann...
Imorgon ska jag och Åsa umgås (A ska med såklart!) Promenad , trevligt sällskap och miljöombyte passar bra imorgon för min del...
Idag känns som om jag har haft en bra dag på alla plan och fyllt på mitt EGET måbra konto, vilket jag hädan efter ska försöka göra en stund varje varje dag NU och FRAMÅT
Fyllt på egna måbraidag kontot : promenad först med Birgitta ca 1 timme och sedan promenad och fika med Madde 1½ timme = 2½ timme
Var rädd om nära och kära - Lär dig rädda liv -Slå en signal till Första Hjälpen Älta och boka en utbildning 070 6288596 före det som inte händer -ändå händer