söndag 20 februari 2011

Vintervackert men kallt

Tiden går och går...
Min mobiltelefon fungerade helt plötsligt igen utan att jag gick tillbaks till säljaren och har peppar pepar fungerat sedan dess :-)

Hua vad kallt det är ute - när jag var uppe här om natten var det -23 grader och några timmar senare var det -15 grader när jag och vovven gick på promenad!
Katterna tycker inte att de behöver vara ute så mycket, oftast ångrar de sig redan när jag öppnar altandörren :-)
Nu har stora katten Puma gått ut en sväng, han har annars parkerat sig i min "tvättkorg" som inte är en tvättkorg utan mer en : oj hur har det hamnat där korg!
Han passar precis i den fina gamla träkorgen där han ligger på en handduk och kurrar...
Tvätt : åh det finns inget tristare än att ta tag i den RENA tvätten -ja jag vet alla hatar den smutsiga men den håller jag efter men sedan , att vika fixa och dona och plocka in den rena , det är mitt svarta får -blir liggande hur länge som helst i badrummet -suck!
Någon som har ett så gör du tvättvikandet roligare tips?
Nu är det så fint och ordninggjort i min klädkammare men längre kom jag inte i mitt fixa hemma - kan inte "byggMatte"från tv komma hit, det skulle vara väldigt trevligt :-)

Sonens pappa är nu inte på sjukhus längre utan har flyttat till ett annat boende här i Tyresö i väntan på rehabilitering för unga hjärnskadade personer.
Skönt att han inte är på KS längre men så sorgligt ändå på något vis -bo på ett hem där det är äldre personer som bor, så ung -47 år
Jag funderar mycket på detta.
Tänk vad som kan hända över en natt -livet förändras totalt!
Vet dina anhöriga hur du tycker och tänker i olika frågor i livet eller tror du bara att de vet?
Jag råder alla att prata om sådana saker som -om jag råkar ut för något och blir liggandes och det kan vara aktuellt med donation vill jag då att någon annan får mina organ?
Hur ser det ut i min ekonomi? Kan mina anhöriga (mina barn) gå in och "ta över" där utan problem, detta är iof inget problem för mig eftersom jag bor och lever ensam men om jag blir sambo -hur vill jag ha det då om det händer mig något!
Tunga frågor men ack så viktigta - tro mig jag VET...
Osämja runt någon som är dålig är inte roligt alls!
Min älskade pappa håller på och ordnar och grejjar med sitt så vi barn ska "slippa" när han dör och faktiskt så kan jag tänka att pappa är bra - men jag känner att jag och mina syskon skulle aldrig komma i någon konflikt om -jag vill ha den möbeln eller pappa skulle vilja -vi vet nog precis hur vår far tycker och tänker och det viktigaste är att vi faktiskt pratar om det
Pappa fyller snart 82 år och det som är säkert är att han en dag kommer att dö och då har vi talat ut och han skrivit ner lite om sitt liv så hans tankar och önskemål finns på papper -hejja pappa -bästa bästa pappa!
Pappa - trots sina snart 82 år så är han aktiv i mitt företag :-) han delar ut lappar om mina kurser -ringer till olika företag och säljer in mig -tack pappa du är bäst...
Jag tror att jag förmedlar det till dig oxå - du är min trygghet i livet!
Även när du tjatar...pappas flicka, det är jag det!

Företagandet - jag har ju värdens roligaste jobb men just nu känns det mesta rätt tungt.
Har inte haft så mycket i företagandet att göra i januari och in i februari men nu börjar folk ringa och boka kurser igen :-)
Jag jobbar även på timmar på lite olika ställen och det är både kul och jobbigt!
Ett ställe jag arbetar på är ett dagcenter där unga vuxna med olika lindriga utvecklingsstörningar jobbar .
Där jobbar jag som att finnas och stötta arbetstagarna om de behöver påputtning ex. hur mycket är 200 gram smör när de ska bakas -jag visar men tar inte över -superkul, stå med händerna på ryggen och puschar dessa fantastiska människor att :du kan -du är superbra -åh vad duktig du är osv och de ÄR så duktiga , jag är så imponerad-dessa 11 arbestagare sköter om en konferens anläggning med fm och em fika!
Konferens gästerna får nybakt fikabröd varje em och de bakar så gott och det ser så snyggt ut!
En tjej kom till mig en dag med händerna bakom ryggen...
så fick jag en jättefin teckning av henne - hon hade lagt ner så mycket tid på den och den var i "mina" färger rosa -rosa-rosa och så lila i olika nyanser - jag blir SÅ glad! Tack snälla snälla "du" för teckningen-den sitter nu påmitt skåp och glädjer med sina fina färger och form!
Tänk om alla kunde vara så snälla mot varann som hon mot mig istället för gnäll och tjafs!
Ett annat jobb som jag har så är det så där tjejgnälligt på , SUCK!
Typiskt tjejigt att gnälla på den som inte är där och när den är där är personen som gnäller &pratar skit, hur solig och trevlig som helst mot den hon nyss gnällt på och pratat illa om!
Puh, här gäller det att bara lyssna och inte säga ett knysst!
Jag kan tycka att den som gnäller och pratar är jobbigare än den hon pratar om och en besserwisser men -jag ska vara tyst...

Resa - folk reser utomlands hela tiden- i min omgivning har några nyss varit i USA och igår åkte några till Thailand och om 3 veckor åker nästa till Thailand!
Själv ska jag åka till Mariehamn på en 23 timmars kryssning och jag ser verkligen verkligen fram emot det - tänk att få sova en natt utan att springa upp och öppna altandörren för någon katt vill in eller ut - slippa ha en stor hund som jag ligger sked med och som snarkar...ha en eller två småkissar i sängen som både snarkar och ligger på mina fötter och så gå och sätta sig vid bordet och äta middag , när jag plockat det jag villha från buffén -åh jag längtar!

Var rädd om nära och kära -gå en kurs hos Förta Hjälpen Älta