torsdag 19 maj 2011

morgon stund

Det har hänt saker i mitt liv!
En sak är att jag vaknar så tidigt på morgonen och inte somnar om - förut kunde jag somna om och sova till 10 -11 snåret men det går inte längre...suck!
eftersom jag sover dåligt på natten så är jag konstant trött nu och trötthet gör att jag blir mer okoncentrerad och orken tryter!
Men inget ont som inte har något gott med sig - jag får massor av saker gjorda så här på morgonkvisten!
Denna vecka så har jag börjat på ett nytt jobb och gått dubbelt 2 dagpass och igår gick jag med på ett kvällspass!
Detta är i Nynäshamn och oj vad det är en vacker liten stad och vägen dit är balsam för själen att åka på!Det är några mil men det känns inte så - det går hur smidigt som helst att åka dit!
Oj vilka trevliga och skojjiga människor jag träffat i teamet som jag gått dubbelt - så snälla och hjälpsamma -förklarar och bryr sig om, fattar att jag inte hittar i Nynäs och det känns som om det kommer at bli ett bra extrajobb i sommar och säkert framöver också!
Vad roligt det är att pyssla med lite sjukvård också, lägga om lite sår, ge insulin, ta några stygn, en katetersättning, dela mediciner och lite annat smått och gått och så har de hemtjänsten integrerad i samma team så några besök var tillsyn och fixa lite mat vilket jag gillar mycket också -det blir en helhet på något sätt när man både gör sjukvårds saker samt fixar med maten mm.Bra upplägg tycker jag!

Ikväll är det dags för HjärtLungräddning och L-ABC sjukvårdskurs igen - det är min viktigaste uppgift i mitt yrkesliv tycker jag och det roligaste jobbet faktiskt!
Fast - går det att rangordna?Jag vet inte - det är ju kul och viktigt på så olika sätt!
Hon som jag gick bredvid igår och jag snackade lite om detta med jobbet och hur kul det är, det är också SÅ lätt att med så små enkla medel göra någon så glad och tacksam, sen finns det andra personer i samhället som aldrig är nöjda och glada hur man än vrider sig ut och in för att tillfredställa dessa människors behov!
Jag har nu kommit till insikt att de människorna är inte viktiga för mig längre - jag är hellre utan dem i min närhet än att de ska ta min energi - jag har inte hur mycket energi som helst så jag väljer nu att slösa den på dem/er som blir glada och nöjda med det jag kan och orkar ge till er!
Jag tror att man någon gång kommer till en viss punkt i livet då man känner så här och då klarar man av att sätta ner foten och göra aktiva val!Jag håller på att göa mina nu -gör du dina eller behöver du mer tid att mogna?
Häromdagen när jag kom hem från jobbet och slog mig ner vid datorn så WOW - där kom en bild på en sådan vacker vovve upp!Dottern hade varit inne på hundstallets hemsida och fastnat för en vovve som hon tycker att vi ska ta hand om...Åh vad hon resonerar klokt min älskade unge - det är bra att ta en hund från hundstallet -dom behöver oss...men , näe det får vänta med en ny liten familjemedlem ett tag- Astrid ska nog få vara pensionär i fred i lugn och ro och så ska jag vara f.d hundägare ett tag i vart fall men blivande hundägare det kommer jag att vara det är då ett som är säkert!
Kvalitetstid...Har haft lite bra tid med mina barn -visserligen var och en för sig men ändå...sonen och jag var på Jesses krog i Kärrtorp och åt middag härom kvällen och satt och snackade i lugn och ro och i måndags hade vi även tid tillsammans. Dottern sov här i söndags så vi hade middag och en skön slöa i soffan och kolla tv kväll ihop -guld värd!
Det är värdefullt att få ha den tiden med sina vuxna barn tycker jag - det har ju varit lite si och så med den biten i vårat liv...men jag tror och hoppas att allt går mot bättre tider i livet!
Var rädd om era nära och kära -gå en utbildning och lär dig rädda liv hos Första Hjälpen Älta