fredag 13 augusti 2010

Vänner - dom prövas i nöden...

Goda vänner!

Jag har mina vänner och så finns ni - ni som verkligen är riktiga vänner!
Det är så skönt att veta att det finns människor som skulle göra exakt samma sak för mig som jag skulle göra för er vilken tid som helst på dygnet!
När det är KRIS då finns ni för mig - Tack!

KRIS - det är ett väl använt ord...

Det kan vara Kris när:

- det man håller på att laga på spisen kokar över
- Pengarna på kontot sinar i en hiskelig fart
- Kaffet/filtret är slut hemma när man vill ha sin första kopp underbart goda fika
- någon är väldigt väldigt sjuk / Kritiskt situation
- det inte finns någon personal som kan jobba på natten
- jag behöver hjälp med hundvakt

Då finns ni där som hjälper mig och är villiga att hjälpa till bara jag ringer...
Igår var det Birgitta som ryckte in och tog emot min prinsessa över natten och fm idag!
Sonen kunde med kort varsel komma till B och lämna A som är överlycklig då vi svänger in på vägen där B bor.
Tror jag det ...
Där får Astrid :

- Leversnittar till middag - åtminstonde är det vad hon minns för det fick hon sist hon var där så när torrfodret ställdes ner i gårkväll så tittade hon bara på maten och sedan på B och undrade vad som hänt, annan mat brukar ju serveras här...

- springa fritt på den MEGA stora gräsmattan
- Hoppa i sjön och bada , hoppar även i från bryggan med magplask
- simma efter de dumma retsamma änderna, som hon aldrig hinner i fatt
- 2 vuxna personer som LEKER dragkamp och busar massor med henne som inte "mamma" gör så jättemycket längre hemma...
- någon som kliver ur sängen före kl 12 på dagen och släpper ut henne och dessutom följer med ner så hon får ta ett morgondopp
- obegränsat med finfina stenar som "den där" P som B bor med har burit och kånkat in till strandkanten så A kan bära dom därifrån...

Helt enkelt A är i PARADISET när mamma blir inbeordrad att jobba kväll och natt och det KRISADE med hundvakt och en underbar väninna fanns för mig

Jag kommer alltid att ställa upp för mina väninnor i vått och torrt, i smått och stort.

Veckans bästa... en väninna, mycket viktig väninna och jag har tagit upp kontakten igen efter ett års "uppehåll" och det är bara så bra , riktig vänskap klarar och behöver kanske någon gång en paus för att börja om på nytt!
När det KRISADE runt oss då hittade vi varann igen!
Inget ont som inte har något gott med sig!

Igår i min dag så hände något vackert!
En person stannade upp i sin rörelse , sträckte ut sin hand, satte den på min kind och smekte mig mjukt och sa med sin låga röst och sina svårigheter att prata : Jag tycker OM dig!

Där och då, då känns det att jag just då verkligen var på rätt ställe, blev så glad , kände mig varm hela jag , att kunna nå in , att kunna få förmedla att jag bryr mig om dig , gör mitt bästa för att du ska ha det bra i din vardag och så DÅ få en sådan ren bekräftelse på att mitt sätt att vara räcker fram till att vi tycker om varann jag och du trots att jag ibland är "dum" när jag sätter gränser , säger nej och är sträng...

Där och då glömde jag helt bort att jag var så trött efter att ha arbetat alldeles för mycket denna veckan då kollegorna varit sjuka, verksamhetschefen på semester och gruppchefen i skärgården!

Jag skriver det igen - vi alla borde bli bättre på att bekräfta varann,berömma , tala om bra saker, ge en komplimang helt oväntat för oj vad det lyfter upp en person som just där och då kan vara i andra tanker , trött , slut, bekymrad till att bli helt närvarande!

Här och nu Helt klart dags att sova , imorgon är det återigen dags för 25 timmarpass i min tillvaro





Var rädd om nära och kära - gå en kurs och lär dig rädda liv

// Carina