söndag 8 augusti 2010

Augusti igen...

Oj!
Då är det Augusti redan, jag som har lite av sommar längtan kvar, inte är det slut men en lat dag på stranden med kaffe i termos , sand på filten och salt i håret efter badet?
Nej så får det bara inte vara - jag har ju min semester om en vecka!
Min första betalda semester på 11 år! Det ni, det känns konstigt!
Vad gör man på sin semester?
14 hela dagar...
Tips??
Reser bort? Vart då bort? Utomlands, ja skulle vilja men det känns inte riktigt som om det skulle fungera i mitt liv nu.
Har ju alla fyrfota som då skulle behöva leasas ut samt att det kostar en slant att åka och jag har inte sparat till det och så har jag ju en faktor till i livet - jag är mamma, visserligen till vuxna barn men är ju av olika skäl en orolig mamma många av veckans dagar även om jag lagt den värsta hysterin på hyllan!
Så att resa bort en vecka utomlands och inte veta om livet här hemma fungerar och om folk är i livet eller inte skulle inte vara avkopplande alls och TÄNK om det skulle hända något just när jag åkte bort , ve och fasa...
Men lite åka bort blir det nog i alla fall!
Min käre far och jag ska föröka åka några dagar upp till Dalarna där min farfar är född - Hulån utanför Dalajärna. Vi ska då bo på ett vandrarhem och så även se om vi kan hälsa på hos Lisbeth i Nås.
Där tillbringade jag många glada dagar på somrarna när jag var liten, i Nås på bondgården med häst, mjölkkor, katter och hund.




Fick vara med och bärga hö, åka med på hölasset som skulle till ladugården för att skyfflas upp på skullen, att hoppa i höet på skullen - gör man det idag som barn?
Näe jag tror nog att barnen idag missar det - jobbigt att hoppa runt bland de där vita plastbollarna som ligger ute på fälten istället för härschorna som fanns förr.

Det låter som om jag är lastgammal!
Det kanske jag är i vissas ögon men jag tycker inte själv att jag är så gammal - fyller 45 om drygt 2 veckor och innan dess ska sonen fylla 26 år om 4 dagar.
Då blir det lunch med mamma morfar och lillasyster förhoppningsvis!Kanske vill lillebror och andra lillasyter följa med dom oxå, vem vet?
26 år - så gammal är inte min unga beundrare...
Skrev en kommentar på bloggen om min över 20 men inte 25 årige unga man som ger mig vackra komplimanger och förklarar sina känslor för mig trots att han vet att min son är äldre än honom och att jag blir glad av hans fina ord!

Det väckte olika reaktioner må jag säga!
Några tyckte att jag skulle satsa och följa mina känslor - det hade blivit en missuppfattning att jag har kärlekskänslor också men så är det inte - jag tycker att han är modig, fin snäll och en rolig man men har förklarat att det är vänskap som gäller!
En annan reaktion från en person var helt tvärt om - sjukt, denna kille skulle sakna något som sökte sig till en äldre kvinna - eller han vill BARA ha sex och det är förfärligt och oj oj oj vilken reaktion!
Kan man rå för vad man känner?
Är det fel att tycka om någon som inte är född samma årtal som en själv?
Vad är ålder - en siffra säger de flesta av mina vänner.
Nu är det inte aktuellt med något förhållande men det fick mig att tänka och fundera!
Igår talade jag med en ung kvinna 18 år som är förlovad med en man som är 32 år och det var inget jag höjde på ögonbrynet åt!Kvinnan i fråga är en mogen ung dam och är hon kär så är hon!
Det är så lätt att tänka och tycka om och åt alla andra, eller hur?!
Men till syvene och sist: JAG blev glad och blir det varje gång denna unga man ger mig de vackraste av vackra komplimanger och han vet hur det ligger till men säger ändå uppriktigt vad han tycker och jag tar åt mig och kommer fortsätta med det även om vissa anser att han saknar en mamma! Just det , hans familj mamma , pappa syskon är lika trevliga dom som sin son :-)

Facebok kommentarer och status: Oj vad det kan ställa till saker för vissa!
Har sett hur en del skriver saker där som är rent hämndlystet och elakt och lämnar ut andra människor OCH deras anhöriga och vänner som inte har en aning om detta!
Min väninna på just FB (och i verkliga livet såklart) tog just upp det på sin FB fast hon skrev istället om bloggar och hur folk lämnar ut andra där och det håller jag verkligen med om, fast jag bloggar själv!
Jag hoppas att jag inte gjort något sådant övertramp... Har frågat ex Julia på mitt jobb om lov att namnge och ha med bild på henne och fått ok och det är något jag försöker tänka på i mitt skrivande MEN i skrivandets tankar kan det ju faktiskt bli en vurpa utan att det ligger något hämndlystet eller annat bakom detta!

Själv har jag gjort en ändring i min profil från singel till "det är komplicerat" och det väckte också reaktioner och jag kan bara skriva att det ÄR komplicerat!
Nu kommer nog några att reagera...
Kan man ha olika sorts relationer med olika personer i sitt liv även med män?
Jag ställer bara frågan!
Jag har flera olika väninnor som jag har olika sorts vänskap med, har ni det?
- Arbetskamrater
- Tala om barnproblem - kärleksproblem - tillbringa timmar i telefon med
- Åka och fika på stan med , umgås en em då och då
- Träna ihop med
- Gå ut på krogen med för vi har så svinigt roligt som bara vi kan...

Osv. är det verkligen bara jag som har det så, har ni en person som ni gör allt med ?
Jag har haft det så en gång under några år och det var med mannen jag var gift med som var min stora stra kärlek, vi gjorde allt tillsammans, verkligen allt, men det känns som om det inte existerar igen med någon annan...
Så hysteriskt uppdelat som jag skrev är det inte utan det är lite överdrivet för att ge exempel, men kan man ha det så med män oxå?
Vad betraktas man som då?
Nu blev det komplicerat...

Söndagkväll och superbra musik på min radio!
Benen vill hoppa upp och dansa...Känner mig glad - riktigt glad och nöjd, härligt!

Har varit inne och jobbat i helgen fast det skulle varit en ledig helg!
Det var 2 personal sjuka så det är klart att jag ställer upp då, hade ju i vart fall inte planerat att göra något annat än att vara hemma
Vi var på Etnografiska museet igår och det var riktigt spännande.
Därefter blev det buss till stan och så ett Mac Donalds besök som var uppskattat!

Tänk vad lite som kan glädja så mycket - jag blir varm i hjärtat!
Det är så himla glädjande när personer i alla olika grupper kan tala om för varann att : Jag tycker om dig - utan att det tolkas på fel sätt- eller hur?

Vi borde uppskatta varandra mer i samhället och tala om för varann bra saker istället som nu vara snabba på att tala om när någon gör fel och gnälla på varann!

Avkoppling : läsa böcker och så läsa ytterligare en bok...det är något jag verkligen gillar...
Hade en fundering på att göra någon form av bokresention här, men har inte listat ut hur jag ska göra den praktisk ännu men det kommer!
Jag och en arbetskompis har talat om att starta en bokcirkel med att träffas en gång i månaden och samtala om en bok, tipsa varandra osv men vi har inte kommit till skott ännu - vill du vara med så hojta till!

Imorgon ska jag åka till Ikea med min kvinna jag är stödperson för. Vi ska även ta en sväng till Bauhouse och där kommer jag inte kunna låta bli att köpa blommor...
Jag känner det på mig redan idag på något konstigt vis...
Sedan är det dags att arbeta igen imorgon em och natt till på tisdag fm.

Arbete : nu ska jag ta och arbeta lite i Första Hjälpen Älta - Ska ordna lite inför att jag och PErnilla från adgender ska ha en kurs i Första Hjälpen och självskydd för kvinnor, se min hemsida www.forstahjalpen.net för info eller ring 070 6288596. Vi kommer att ha en kursdag i mitten -slutet av september - häng med,
var rädd om dig själv, dina nära och kära - du kvinna som läser detta ta med dottern , väninnan , mamma och kom på kursen - inget du ångrar nästa mörka höstkväll du är på hemväg från ljuskvälls partyt du nyss varit på!

// Carina